Pulsklocka kan göra så du prestera bättre!

Forerunner 70 HRM SS M´s
Pulsklocka
När jag kollade runt på jakt efter pulsklockor hittade jag en bra sida därifrån man kan beställa både Polar, Garmin och Suunto. Sidan som har de heter Outnorth. Jag är väldigt sugen på att köpa en pulsklocka eftersom jag har börjat träna mer och mer nu. Då kan man hålla koll på om man har gjort bra i från sig genom att jämföra resultaten från förra träningen med de nya. 
 
En pulsklocka kan säga mycket om vilken kondition man har. Faktorer som vilopuls, maxpuls och energiförbrukning. Det blir alltså mycket lättare att hålla koll på sin puls och sin kondition med en pulsklocka. Själv har jag aldrig använt en pulsklocka men funderar starkt på att klicka hem en! Ju bättre kondition man har, desto lägre vilopuls får man. Det är pga av att hjärtat har blivit starkare och klarar då av att pumpa ut en större mängd blod per hjärtslag. Då behöver inte hjärtat slå lika ofta i minuten för att ge kroppen den mängd blod som den behöver. 
 
Jag tror att det kan vara väldigt kul att pressa sig själv på träningen med hjälp av en pulsklocka. Eftersom många träningar ser likadana ut då kan man jämföra energiförbrukningen och se om man pressat sig själv mer eller mindre än förra passet man hade. Ett mål som man kan ha är att alltid försöka förbruka lite mera kcal än man gjorde förra gången. Man kan oftast pressa sig själv lite extra, därför är det bra att ha en pulsklocka.



Kommentera inlägget här:



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback